Generelle regler og info

Ordensregler

Beboerne plikter å sette seg inn i borettslagets ordensregler, slik det er beskrevet i innledningen. Det er opp til hver enkelt andelseier å komme med forslag til endringer. Alle nye beboere får utdelt et eksemplar når de flytter inn. Ordensreglene finner du her.

Entrenøkkel

Entrenøkkel benyttes også til postkasse, fellesdører, inn- og utvendige kjellerdører. Ved innflytting i en leilighet får den nye beboeren  minst 3 stk nøkler. Alle skal kvittere for sine nøkler. Enhver beboer har ansvar for egne nøkler. Etterbestilling av flere nøkler kan gjøres skriftlig til vaktmesteren. Tap/tyveri meldes skriftlig til vaktmesteren. Hvis en av nøklene er på avveie skal sylinderen skiftes ut for andelshavers regning. Det koster ca. kr. 3000,- (2015)

Dørtelefon

Både høy- og lavblokkene er utstyrt med dør-telefon. Det innebærer at ytterdørene er låst hele døgnet. Ikke kluss med koblingene til dør-telefonene!  Anlegget er seriekoblet og ømfintlig overfor feilkoblinger. Aldri slipp noen inn uten at du er sikker på vedkommendes identitet!

Innlåsing

Hvis du skulle være så uheldig å miste nøklene, vil vaktmester være behjelpelig med å låse deg inn – i sin arbeidstid! I helger og utenom vaktmesterens arbeidstid er det vaktselskapet NOKAS som vil hjelpe deg med innlåsing. Det koster pt. ca kr 1400.- (2015)

Fuktvarsler

Du vil hvert år få batterier til fuktvarsleren som ble installert i 2013. Du skifter batteriene selv. Greier du ikke det kontakter du vaktmester.

Vask av fellesområder/rom

Vask av alle fellesområder blir foretatt av rengjøringfirma ihht arbeidsplan som er slått opp i oppgangene.

Tørkerom/Fellesrom (høyblokkene)

I høyblokkene er det et rom i hver etasje som er tenkt brukt til tørkeskap/tørketrommel eller fryseskap etc. Plassen er begrenset (ca. 70 x 70 cm pr leilighet), så det går f.eks. ikke an å ha en 400 liters fryseboks eller annet som ikke hører hjemme her.

Bomiljøvakt

Det er inngått avtale med Avarn Security som har vakt utenom vaktmesters arbeidstid, mellom kl. 15.00 – 07.00, og i helgene. De hjelper i tilfelle skader, innlåsing, hærverk, trusler, innbrudd, tyveri og heisalarm.

Ved skader eller mangler som krever øyeblikkelig utbedring etter kl. 15.00 på hverdager,    og i helgene (fra fredag kl.15.00 – til mandag  kl. 07.30), kontaktes Avarn Security på tlf: 951 94 025, så vil de sørge for at du får hjelp.

Alle innlåsinger utenom vaktmesterens arbeidstid, skjer ved Avarn Security og koster ca 1400.- (2015)

Videoovervåking

Inngangspartiene ved høyblokkene og lavblokkene, samt andre strategiske områder, er videoovervåket. Videoovervåkningen er der for beboernes sikkerhet. Bildene kan brukes av politiet ved behov. Ta kontakt med politiet og vaktmesteren i tilfelle hærverk, innbrudd og tyveri.

Heiser

(Rosenli 15 og 17) Ved inn – og utflytting skal fortrinnsvis den store heisen brukes. Det må under ingenomstendighet brukes mer enn 1 heis. Ved flytting og transport av gjenstander, ting o.l.må det vises forsiktighet slik at ikke heisene blir skadet og ripet opp.

Heisalarmer 

Hvis du skulle være så uheldig å bli stående fast i heisen, så fortvil ikke – hjelpen kommer raskt.  Heisalarmen er tilknyttet alarmstasjonen hos AVARN med toveis kommunikasjon, slik at når du aktiviserer alarmen, opprettes det kontakt med sentralen. Du kan snakke  med dem og få vite at hjelpen er på vei.

Strømavtale

Når du overtar en ny bolig i borettslaget er du selv ansvarlig for å opprette strømavtale. I Norge er det fritt strømvalg. Du kan finne mye god informasjon hos Forbrukerrådet: Strøm : Forbrukerrådet

Det varierer fra leverandør til leverandør hvilke opplysninger du trenger når en avtale settes opp, men stort sett er det ikke mer enn Målepunkt-ID og/eller målernummer. Ofte finner strømselskapet det selv ved hjelp av ditt telefonnummer eller lignende.

TV og Internett

Det er Telenor som leverer TV og Internett (tidligere Canal Digital Kabel).Alt utstyret (modem, dekoder og ruter) følger leiligheten og må erstattes om det fjernes

Opplever du feil eller problemer ring 91509000 eller gå til https://www.telenor.no/kundeservice/

Viktig informasjon ved kjøp/salg! Les dokumentet lenket til under:

https://www.telenor.no/binaries/privat/internett/borettslag/eksisterende-kunde/informasjon-tv-bredband-flytting.pdf

Avtalen heter Komplett 100 og består av:
Trådløs ruter med rask Internett-tilkobling (100Mbit/s).
TV-dekoder med 13 faste TV-kanaler,
valgfrie kanaler og strømmetjenester (120 poeng),
samt Radioplayer (radio og podcaster).

Logg inn på Telenor Mine Sider for å administrere eller utvide abonnementet ditt:
https://www.telenor.no/privat/minesider
Les om poengsystemet her: https://www.telenor.no/tv/poengsystem/

Trådløs ruter er Zyxel P8702N.
Følg lenken under for oversiktlig bruksanvisning. Du kan selv velge navn og passord for ditt trådløse nettverk.
https://www.telenor.no/kundeservice/internett/modem-og-ruter/zyxel-8702/
TV-dekoder hos de fleste er T-We Boks (ADB 5743 T-We). Mer info:
https://www.telenor.no/kundeservice/tv/dekodere-og-fjernkontroller/t-we-boks/

Bredbånd

Pr 2022 får vi levert bredbånd fra Telenor. Hver leilighet har egen trådløs ruter. Vær oppmerksom på at siden alle beboere er knyttet opp med kabel-TV og bredbånd, blir prisen for hver enkelt beboer langt gunstigere enn om de selv skal ut å kjøpe de samme tjenestene. Det er derfor ikke mulig å reservere seg mot hverken bredbånd eller kabel-TV, selv om dette ikke benyttes.

Ny eier/beboer. Oversikt over hva som skal følge leilighet:

Ved eierskifte eller ny beboer må dette meldes inn til Telenor. Hva som skal følge leiligheten og hvordan melde inn eierskifte ser du her: Telenor-eierskifte

Feil på tv og internettsignal ta kontakt med Telenor på 91509000

Navn på postkasse og ringeklokke

Det er vaktmester som setter navn på postkasse og ringeklokke ute.  Ved innflytting, skal BATE (Tidl. Stavanger Boligbyggelag) gi beskjed. Om dette skulle glemmes, er det bare å ta kontakt med vaktmester som så kan ordne opp. Påklistrede lapper av egen design med navn er ikke særlig pent.  NB! Beboere som leier leilighet av firma, kommune eller på framleie, må selv gi beskjed til vaktmester ved innflytting.

Sykkelparkering- sykkelbod

Borettslaget har 3 sykkelboder/sykkelparkeringer for beboerne. 1 for beborne  i Rosenli under altanen på Edlandshuset, og 1 for beboerne i Rosenli 17, nedenfor Rosenli 17, mot sjøen.  I tillegg er det 1 mellom høyblokkene, dette er forbeholdt beboere som bruker sykkelen ofte. Nøkkel fås hos vaktmester for et depositum på kr. 500-, som fås igjen når nøkkel leveres tilbake. Det er ikke tillatt å ha sykler stående i ganger eller utenfor bodene i høyblokkene. Sykkel skal heller ikke tas inn i heis. I lavblokkene skal syklene parkeres i kjelleren, inngang fra garasje på venstre side for hovedinngang i det som kalles sportsboden. Husk å ta med sykkelen når du flytter. Hensatte sykler lager unødig trengsel.

Vaskeplass for bil-sykkel

På siden av garasjen til borettslagets maskiner ved Digranesveien 9 er det en vaskeplass for bil og sykler. For å få tilgang til den må du kjøpe en nøkkel som p.t. koster 600 kr, 300 er depositum som du får tilbake når nøkkelen leveres i retur. Nøkkelen gir tilgang til et skap hvor kranene er (varmt og kaldt vann, høytrykkspyler, det er bøtter her og en støvsuger.

  • Regler for bilvaskeplass
    • KUN beboere i BL Rosenli kan benytte vaskeplassen. 
    • Lånes nøkkel ut til personer som ikke har bopel i Rosenli vil nøkkel bli inndratt. 
    • Ved opphør av leieforholdet skal nøkkelen leveres tilbake og depositumet vil bli refundert.
    • Brukeren av vaskeplassen plikter å forlate vaskeplassen i ryddet stand, se etter at vannkranene er skikkelig stengt og adgangsluken er låst.
    • Det er bare tillatt å bruke vaskeplassen mellom kl. 07.00 – 21.00, mandag -lørdag. Og på søndager mellom kl. 12.00 – 21.00.

    NB! Det er innskjerpet i reglene at det kun de som bor i Rosenli som kan benytte vaskeplassen, ikke sønner og døtre som bor på en annen kant av byenOg heller ikke hvis du har flyttet fra Rosenli .

Navn på postkasse og ringeklokke

Det er vaktmester som setter navn på postkasse og ringeklokke ute.  Ved innflytting, skal BATE (Tidl. Stavanger Boligbyggelag) gi beskjed. Om dette skulle glemmes, er det bare å ta kontakt med vaktmester som så kan ordne opp. Påklistrede lapper av egen design med navn er ikke særlig pent.  NB! Beboere som leier leilighet av firma, kommune eller på framleie, må selv gi beskjed til vaktmester ved innflytting.